امروز : 1403/02/20

واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت

1402/01/15

واردات کالاهای مصرفی در سال 1401 کاهش یافت
✏️ عنوان خبر واردات کالاهای مصرفی در سال 1401 کاهش یافت
📌 گروه خبر اخبار مربوط به کالا های مصرفی
📞 تماس با ما 02174612 | 02174551101-4
🧷 نام شرکت ✔️ شرکت بارسی خبرگان بین المللی تهران

واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: بزرگترین ثروت یک کشور تشکل های آن است زیرا سازمان ها و سازمان ها انجام مهم ترین فعالیت ها حکمرانی می تواند اهداف مشترک تعیین کند، زیرساخت ها را فراهم کند و از طریق تسهیل و نظارت به ایجاد سازمان های قوی کمک کند.

وزیر صمت افزود: در دولت سیزدهم همدلی و تعامل با اتاق های بازرگانی ایجاد شده است و امیدواریم با توجه به اقدامات گسترده ای که برای انتخابات انجام شده است این همکاری بین دولت و بخش خصوصی تداوم داشته باشد. چنین باشد." این آغاز یک تحول جدید خواهد بود تا اتاق ها با یکدیگر و با دولت همکاری کنند. کمک به بهبود اقتصاد کشور.

فاطمی امین ادامه داد: آمارهای کلان اقدامات خوبی را نشان می دهد و به سمت رشد حرکت می کند. بر اساس گزارش مرکز آمار، در 9 ماهه امسال شاهد رشد 5 درصدی صنعت بودیم و رشد بخش معدن پس از چندین سال مثبت بود. صادرات نیز در سال جاری رشد ارزشی 17.7 درصدی را تجربه کرده است. در بخش واردات نیز رشد 16.9 درصدی داشتیم که عمدتاً ناشی از کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بود.

وی افزود: واردات کالاهای واسطه ای 16 درصد، واردات کالاهای سرمایه ای 51 درصد افزایش و واردات کالاهای مصرفی 8 درصد کاهش یافت. بر این اساس، واردات ما در خدمت تولید بود.

تمرکز صادرات باید روی کالاهای پیچیده باشد

فاطمی امین تصریح کرد: در 10 ماهه سال گذشته 5 میلیارد دلار ماشین آلات وارد کردیم اما در 10 ماه امسال واردات ماشین آلات 8 میلیارد دلار بوده است. این موضوع امیدوارکننده ای است زیرا با وجود مشکلاتی که وجود دارد، فعالان کسب و کار حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده اند و ما به عنوان دولت وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم.

وزیر صامت گفت: باید هوشمند باشیم و تمرکز صادرات ما باید روی کالاهای پیچیده و کالاهایی باشد که توسط کشورهای کمتری صادر می شود. باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان حرکت کنیم تا بتوانیم در کنار کسب درآمد اقتصادی به استقلال اقتصادی برسیم.

وی گفت: ما باید بازارهای خود را بشناسیم و بنابراین در تجارت با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم. ما از بازار کشورهای آفریقایی غفلت جدی کرده ایم، اما سال گذشته صادرات ما به آفریقا نسبت به سال قبل 100 درصد رشد داشت. امسال 15 درصد رشد داشته است. برهمین اساس هفته گذشته تفاهم نامه و تفاهم نامه دو میلیارد دلاری بین ایران و کشورهای غرب آفریقا منعقد شد در حالی که کل صادرات ما به آفریقا یک میلیارد و دویست میلیون دلار است.