امروز : 1403/02/28

دستور استاندار اصفهان به دستگاه های صادر کننده مجوز در استان برای رعایت ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

1402/07/27

دستور استاندار اصفهان به دستگاه های صادر کننده مجوز در استان برای رعایت ماده 16
✏️ عنوان خبر دستور استاندار اصفهان به دستگاه های صادر کننده مجوز در استان برای رعایت ماده 16
📌 گروه خبر اخبار عمومی
📞 تماس با ما 02174612 | 02174551101-4
🧷 نام شرکت ✔️ شرکت بارسی خبرگان بین المللی تهران

دستور استاندار اصفهان به دستگاه های صادر کننده مجوز در استان برای رعایت ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان دومین جلسه شورای استاندارد استان در سال ۱۴۰۲ با حضور استاندار اصفهان، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، سرپرست اداره کل استاندارد و سایر اعضاء در محل استانداری اصفهان برگزار شد.

در این نشست دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، ضمن گرامیداشت هفته استاندارد و تبریک به متولیان این حوزه در کشور و استان، گفت: در این مناسبت‌ها، با فراهم شدن شرایطی متمایز از سایر ایام باید سعی کنیم فلسفه نام‌گذاری چنین روزها، مأموریت و وظایف دستگاه‌های مختلف را در جامعه تبیین کنیم.

دستور استاندار اصفهان برای رعایت ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

در این نشست استاندار اصفهان دستور داد تمامی دستگاه‌های صادر کننده مجوز در استان ضمن رعایت ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در جلسه بعدی شورای استاندارد استان گزارش عملکرد خود نسبت به این ماده قانون را ارائه نمایند.

به موجب ماده 16 کلیه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولید کالا یا ارائه خدمات موضوع قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مسئولیت دارند، مکلفند به هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استانداردها و مقررات فنی مربوطه نمایند.

وی گفت: رعایت ضوابط برای ارائه محصولات تولیدی به جامعه در تمدید پروانه و فعالیت فرد اثرگذار خواهد بود. دکتر مرتضوی افزود: در این راستا دستگاه‌های صادرکننده مجوز نسبت به اعمال استانداردهای لازم و نظارت بر آن دقت لازم را داشته باشند.

الزام پیمانکاران استان به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد

دکتر مرتضوی ضمن اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این شورا، گفت: شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیری‌های لازم برای استفاده پیمانکاران از مصالح ساختمانی و تجهیزات استاندارد را داشته باشند.

وی ادامه داد: با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص اجرای مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان جلسه‌ای تشکیل و بر نحوه اقدام برای اجرایی شدن مفاد این ماده قانونی برنامه‌ریزی شود.

تجهیزات بازی پارک‌ها از لحاظ رعایت قوانین استاندارد بررسی شوند

استاندار اصفهان متذکر شد: به شهرداری‌های استان ابلاغ شود تا نسبت به تجهیزات و مجموعه بازی‌هایی که در پارک‌ها و خانه‌های بازی نصب شده کنترل لازم را داشته باشند.

دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: اداره‌ کل صمت و جهاد کشاورزی استان نیز نسبت به استانداردسازی سردخانه‌ها و رعایت اصول لازم ارزیابی داشته و گزارش این موضوع را در نشست بعدی ارائه کنند.

وی عنوان کرد: در مورد دستگاه‌هایی که در جامعه ارائه خدمات می‌کنند و نیاز است خدمات آنها براساس چک لیست‌ها مورد پیگیری و رصد قرار بگیرد، سازوکارهای قانونی برای ارائه خدمات تعیین شود.

ضرورت خدمت رسانی به صورت کیفی و استاندارد

استاندار اصفهان اظهار کرد: بایستی سازمان‌های خدمت‌رسان از صرف خدمت‌رسانی در جامعه به سازمان‌های ارائه کننده خدمات کیفی و استاندارد تبدیل شوند.

دکتر مرتضوی در بخش دیگر سخنان خود، اظهار داشت: ظرفیت‌سازی بر امور مختلف پیرامون حوزه استاندارد در نشست گذشته نیز مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد اداره کل آموزش و پرورش، شهرداری و صداوسیمای مرکز اصفهان نسبت به این بسترسازی اقدام کنند، از این رو گزارش عملکرد این سه دستگاه در قالب نامه مکتوب ارائه شود.

وی متذکر شد: اداره کل بازرسی شکایات و رسیدگی به عملکرد دستگاه‌ها نیز به صورت ویژه بر این موضوع وقت بگذارد تا به رویه قابل قبولی دست یابیم.

علی مالکی، سرپرست اداره کل و دبیر شورای استاندارد استان، در ابتدای جلسه ضمن تبریک هفته استاندارد و یکصدمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد، گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در سال 1402 ارائه نمود و به بیان مبانی استاندارد و معرفی ارکان شورای استاندارد پرداخت.

مالکی در این جلسه با تاکید بر نقش و جایگاه استاندارد در جامعه گفت: انتظار می‌رود در صنعتی‌ترین استان کشور، اعضای شورای استاندارد مطابق ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام نموده و امید است با همراهی این اداره کل بتوانیم شهر و کشوری ایمن بسازیم.

مالکی در این جلسه با تاکید بر نقش و جایگاه استاندارد در جامعه گفت: لازم است جهت توسعه و ترویج هرچه بیشتر استاندارد در جامعه، سازمان‌هایی چون صدا و سیما، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری‌ها و آموزش و پرورش همکاری بیشتری بنمایند و با ایجاد بستر مناسب برای اجرای استانداردها جامعه را هرچه بیشتر با این مهم آشنا نمایند.

مالکی اظهار داشت: بیش از 3000 واحد تولیدی فعال تحت پوشش این اداره کل می‌باشد و با توجه به وسعت استان و تعدد و تنوع این واحدها، مساعدت بیش از پیش مدیریت استان برای تأمین نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم مورد تقاضا است.

در پایان مقرر شد در اسرع وقت مصوبات شورا به تمامی اعضا ابلاغ و به طور کامل اجرا شود.

مرجع: www.inso.gov.ir