امروز : 1403/01/31
بازرسی در حین ساخت استاندارد ملی 4231
بازرسی در حین ساخت بویلرهای فایرتیوب آب گرم، آب داغ و بخار بر اساس استاندارد ملی 4231 IS

بازرسی در حین ساخت استاندارد ملی 4231

استاندارد ملی ۴۲۳۱: طراحی و ساخت دیگ های بخار و آب داغ از نوع پوسته‌ای با ساختمان جوش شده است.در سال 1380سازمان ملی استاندارد ایران ، استاندارد ملی اجباری را برای تمامی محصولات تولید کننده بخار، به تصویب رساندند که مطابق آن تمام تولیدکنندگان و فروشندگان و واردکنندگان موظف هستند که این استاندارد ها را رعایت کنند.

امروزه بسیاری از تجهیزات صنعتی از جمله دیگ بخار، سیستم‌های ایمنی پیشرفته دارند. ولی با وجود این برای مطمئن شدن از کارایی ایمن آن‌ها، لازم است تا بازرسی دیگ بخار به شکل دوره‌ای انجام گیرد. اکثریت تجهیزات و تاسیسات صنعتی مانند دیگ بخار اغلب هزینه خرید و نگهداری بالایی دارند. بنابراین بازرسی دوره‌ای دیگ بخار،در بازرسی فنی باعث میشود تا به جز حفظ کردن ایمنی، طول عمر دستگاه و کارکرد درست آن را  هم افزایش دهد و صرف هزینه‌ها را کمتر میکند.

استاندارد ملی 4231 از بخش های زیر تشکیل شده که عبارتند از:

بخش یک : کلیات

بخش دو : مواد

بخش سه : طراحی

بخش چهارم: عملیات هنگام تولید بغیر از جوشکاری

بخش پنجم: مهارت و ساخت در جوشکاری

قسمت ششم : بازرسی و آزمایش فشار

قسمت هفتم : ارائه مدارک و نشانه گذاری

بهتر است بدانید که که فقط تولید کنندگانی ،از نظر موسسه استاندارد به تولید اجازه دارند که دارای صلاحیت فنی کارخانه و نیروهای خود از طرف سازمان استاندارد باشند و پروانه استاندارد مولد بخار را داشته باشند، در غیر این صورت از نظر سازمان استاندارد مورد تایید نیست.

در کشور ما متاسفانه سودجویانی هستند که با تولید دستگاه غیر استاندارد بخار و ارائه ادعاهای دروغین و غیر واقعی، باعث آسیب جانی و مالی مردم میشود.پس برای جلوگیری از این آسیب ها در بازرسی مخازن تحت فشار باید با مجوز سازمان استاندارد انجام گیرد.

تایکو به عنوان یک شرکت بازرسی معتبر در کشور تمامی عملیات بازرسی در حین ساخت را انجام میدهد که مطابق با استاندارد های لازم و مقرر باشد.

بازرسان استاندارد 4231 بايد افرادي باشند كه بوسیله سازمانهاي بازرسي استخدام شده و آموزش ببینندتا بتوانند به عنوان تکنسین بازرسي ماهر در محل ساخت و يا نصب فعالیت کنند.

بازرسي در جريان ساخت ديگ بخار:

هر ديگ بخار در طی تولید بایستی بوسیله بازرسين رسمي شرکت های بازرسی مانند تایکو ، مورد بررسی قرار گيرد .بازرسان عملیاتی را برای اطمينان از اينكه مواد , ساخت و آزمايشها از هر لحاظ برطبق استاندارد 4231 باشند ،انجام میدهند.


شرکت بازرسي بايد به كارهاي سازنده ديگ بخار هنگامی  كه كار در حال انجام است , دسترسي داشته و لازم است تا در بازرسي از مراحل ساخت و در حذف کردن هر قسمتي كه با اين استاندارد هم خوانی نمیکند آزاد باشد .


تکنسین های شرکت بازرسي بايد پیش از شروع ساخت ديگ بخار , تولید کننده را از مراحلي از ساخت كه در آنها آزمايشات مخصوص مواد لازم است انجام شود ، آگاه کند و تولید کننده نیز بايستی تکنسین های بازرسی را از زمان فرا رسیدن اين مراحل، آگاه کنند .


تایکو، خدمات تخصصی بازرسی دیگ بخار را بر اساس استاندارد ملی به شماره
ISIRI 4231 در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام میرساند. این شرکت بازرسی با در اختیار داشتن نمایندگی در تمامی استان‌های بزرگ کشور، این خدمات را با بهترین کیفیت در سراسر ایران انجام می‌دهد.

 

 پس از سپری کردن کلیه مراحل بازرسی اولیه، تاییدیه دیگ بخار صادر و پلاک استاندارد دیگ بخار روی آن نصب می‌شود. بازرسی دیگ بخار و صدور گواهینامه سلامت، به افزایش طول عمر تجهیزات تحت فشار و همچنین کاهش ریسک بهره‌برداری کمک میکند.

تایکو با بیش از یک دهه تجربه و داشتن مجوزهای لازم سازمان های استاندارد، می‌تواند در مباحث ایمنی مربوط به بازرسی دیگ بخار و مخازن تحت فشار و همچنین خرید دیگ بخار به شما کمک کند .